Társadalom földrajz

ÁLTALÁNOS ISKOLÁS TANULÓK MEGÚJULÓ ENERGIÁHOZ KAPCSOLÓDÓ FOGALMI TUDÁSÁNAK VIZSGÁLATA SZÓASSZOCIÁCIÓS MÓDSZERREL

Szerző: REVÁKNÉ MARKÓCZI IBOLYA, MALMOS EDINA, JÁSZ ERZSÉBET, CSÁKBERÉNYI-NAGY MIKLÓSNÉ, KOVÁCS ENIKŐ, BALASKA PIROSKA, ÜTŐNÉ VISI JUDIT, BARTA JÁNOSNÉ, TÓTH TAMÁS
Abstract: Energy requirement is increasing rapidly in the 21st century, which claims significant change in men- tality and habits of society. The future of the Earth is in our hands. Because of this, it is very important to know the operating-mechanism of the environment. School is the first field to teach the whole society to the best thinking mode. In our research, we investigate 4th and 7th grade students concep- tual structure contact to renewable energy. We use the word association test with four calling words, which appear at school and in the weekday’s life. These are: renewable energy, energy saving, power station, heating. In part of this investigation, we tried to show connections with students social back- ground factors and their conceptional structure. Results of this study show, these conceptions have weak connection to each other in stundent’s interpretative system, so students haven’t got enough knowledge in this topic, their information mostly come from the everyday life.

Bevezetés

Az energiagazdálkodás fogalomkörét, az energiatudatot számos kutató vizsgálta már nemzetközi szinten (Arcury és Johnson, 1987; Barrow és Morrisey, 1987; Kirrwood ésCarr; 1988; Boyes, 1997; Corney, 2000; Papadimitriou, 2004; EKHKH, 2006;Cavanagh, 2007; Colin, 2008). Hazánkban az elmúlt pár évben került a figyelem középpontjába (Kluknavszky és Tóth, 2009; Sójáné, 2011; Pajtókné és mtsai, 2012; Kovács, 2012; Ütőné és Kiss, 2012). Európa fokozott energia függősége, a globális energia igény növekedése, a rohamos mértékben növekvő energia árak számos országot energiapolitikája komoly átgondolására késztette. Megállapítást nyert, hogy a célok, csak akkor valósíthatók meg, ha a teljes társadalom szemléletét és viselkedésmódját sikerül megváltoztatni, ebben pedig az oktatásnak jut az egyik legnagyobb szerep. Ezt számos európai ország felismerte, aminek következtében országos és nemzetközi együttműködések jöttek létre az iskolai energia oktatás megreformálásáért. Jelen tanulmányban a legsikeresebb európai projekteket emeljük ki.

A teljes cikk megtekintéséhez kattintson ide